Pytanie z egzaminu PES

Sesja: Wiosna 2013, Specjalizacja: Psychiatria, Psychiatria dzieci i młodzieży

9-letni chłopiec został skierowany na konsultację psychiatryczną po sugestii nauczycielki, która skarży się, ze chłopiec nie potrafi wysiedzieć w ławce dłużej niż 10 minut, łatwo się rozprasza, nie kończy zadań szkolnych. Podobne problemy obserwuje mama podczas odrabiania lekcji w domu. Równocześnie mama relacjonuje, że chłopiec potrafi przez dwie godziny układać puzzle. W gabinecie chłopiec jest spokojny, skoncentrowany na toku rozmowy. Diagnoza zaburzenia hiperkinetycznego (ZH) u chłopca:

A) jest wykluczona, gdyż dziecko z ZH jako zaburzeniem uwarunkowanym biologicznie funkcjonuje tak samo niezależnie od środowiska i sytuacji.
B) jest możliwa, gdyż poziom dysfunkcji u dziecka z ZH zależy wyłącznie od jego motywacji.
C) jest wykluczona, gdyż u dziecka z ZH nie jest możliwe utrzymanie uwagi na jednej czynności lub zadaniu przez okres dwóch godzin.
D) jest możliwa, gdyż poziom zaburzeń funkcjonowania u dziecka z ZH może się różnić w zależności od otoczenia lub sytuacji.
E) jest wykluczona: nie ma możliwości, by lekarz podczas wizyty nie zauważył u dziecka z ZH cech nadruchliwości lub deficytów uwagi.