Pytanie z egzaminu PES

Sesja: Wiosna 2014, Specjalizacja: Psychiatria, Psychiatria dzieci i młodzieży

5-letnia dziewczynka, wychowywana w domu rodzinnym, dotychczas pozostająca pod stałą opieką matki, zaczyna uczęszczać do przedszkola. Po tygodniu nadal niechętnie wychodzi rano do przedszkola, zdarza się, że płacze, złości się lub próbuje przekonać matkę o konieczności pozostania w domu. Wg relacji nauczycielki, dziewczynka w przedszkolu przez około godzinę popłakuje
i powtarza, że „chce do mamy”, jednak potem włącza się w zajęcia i zabawy grupy - choć nie jest w nich bardzo aktywna. Nauczycielka opisuje ją także jako „upartą”. W domu dziewczynka jest pogodnym dzieckiem, mamę martwi jednak duża chęć dziewczynki do spania w łóżku rodziców. Przytoczone dane wskazują na:

A) prawdopodobną diagnozę zaburzeń opozycyjno-buntowniczych.
B) konieczność wnikliwej obserwacji zachowań dziewczynki ze względu na rozwój lęku uogólnionego.
C) konieczność podjęcia terapii dziecka i rodziny ze względu na spełnienie kryteriów lęku przed separacją w dzieciństwie.
D) konieczność obserwacji dziewczynki ze względu na możliwą diagnozę lęku społecznego w dzieciństwie.
E) występowanie u dziewczynki zachowań, które pozostają w zakresie prawidłowych procesów rozwojowych.