Pytanie z egzaminu PES

Sesja: Jesień 2015, Specjalizacja: Psychiatria dzieci i młodzieży

Reaktywne zaburzenia przywiązania w dzieciństwie występują u niemowląt i małych dzieci i manifestują się utrwalonymi nieprawidłowymi interakcjami społecznymi. Do kryteriów diagnostycznych zaburzeń przywiązania zalicza się:

A) początek objawów przed 3 r.ż., dziecko prezentuje silne sprzeczne lub ambiwalentne reakcje społeczne w różnych sytuacjach. Towarzyszą im zaburzenia emocjonalne przejawiające się brakiem reaktywności emocjonalnej, reakcjami wycofania i agresją i/lub bojaźliwym nadmiarem czujności. Brak zdolności do odwzajemniania i reaktywności w interakcjach z dorosłymi.
B) początek objawów przed 7 r.ż., dziecko prezentuje silne sprzeczne reakcje społeczne w kreślonych sytuacjach np. na widok określonych przedmiotów lub w konktretnych, przykrych sytuacjach. Towarzyszą im zaburzenia emocjonalne przejawiające się brakiem reaktywności emocjonalnej, reakcjami wycofania i agresją i/lub bojaźliwym nadmiarem czujności. Ma miejsce pewna zdolność do odwzajemniania i reaktywności w interakcjach z dorosłymi.
C) początek objawów przed 5 r.ż., dziecko prezentuje silne sprzeczne lub ambiwalentne reakcje społeczne w różnych sytuacjach. Towarzyszą im zaburzenia emocjonalne przejawiające się brakiem reaktywności emocjonalnej, reakcjami wycofania i agresją i/lub bojaźliwym nadmiarem czujności. Ma miejsce pewna zdolność do odwzajemniania i reaktywności w interakcjach z dorosłymi. Należy wykluczyć całościowe zaburzenia rozwojowe.
D) początek objawów przed 3 r.ż., dziecko prezentuje silne sprzeczne reakcje społeczne w kreślonych sytuacjach np. na widok określonych przedmiotów lub w konktretnych, przykrych sytuacjach. Towarzyszą im zaburzenia emocjonalne przejawiające się brakiem reaktywności emocjonalnej, reakcjami wycofania i agresją i/lub bojaźliwym nadmiarem czujności. Ma miejsce pewna zdolność do odwzajemniania i reaktywności w interakcjach z dorosłymi.
E) początek objawów przed 1 r.ż., dziecko prezentuje silne ambiwalentne reakcje społeczne w różnych sytuacjach. Towarzyszą im zaburzenia emocjonalne przejawiające się brakiem reaktywności emocjonalnej, reakcjami wycofania i agresją i/lub bojaźliwym nadmiarem czujności. Brak zdolności do odwzajemniania i reaktywności w interakcjach z dorosłymi. Należy wykluczyć całościowe zaburzenia rozwojowe.