Pytanie z egzaminu PES

Sesja: Jesień 2015, Specjalizacja: Psychiatria dzieci i młodzieży

W pierwszych miesiącach komunikacja dziecka z matką ma charakter komunikacji pozawerbalnej za pomocą takich środków, jak: płacz, spojrzenia, ruchy ciała, gesty, mimika i wokalizacja. Badania nad wokalizacją dziecka wskazują na jej stopniowy rozwój:

A) od odruchowego krzyku i życiowych odgłosów (do 8 tygodnia życia), przez gruchanie i śmiech (8-20 tydzień życia), zabawy wokalne (16-30 tydzień życia), aż do samonaśladującego gaworzenia (25-50 tydzień życia), gaworzenia i początku mowy (9-18 miesiąc życia).
B) od odruchowego krzyku i życiowych odgłosów (do 3 tygodnia życia), przez gruchanie i śmiech (8-20 miesiąc życia), zabawy wokalne (16-30 miesiąc życia), aż do samonaśladującego gaworzenia (25-50 miesiąc życia), gaworzenia i początku mowy (9-18 miesiąc życia).
C) od odruchowego krzyku i życiowych odgłosów (do 2 miesiąca życia), przez gruchanie i śmiech (2 do 5 miesiąca życia), zabawy wokalne (16-30 miesiąca życia), aż do samonaśladującego gaworzenia (25-50 miesiąca życia), gaworzenia i początku mowy (9-18 miesiąc życia).
D) od odruchowego krzyku i życiowych odgłosów (do 8 miesiąca życia), przez gruchanie i śmiech (8-20 miesiąca życia), zabawy wokalne (16-30 tydzień życia), aż do samonaśladującego gaworzenia (25-50 tydzień życia), gaworzenia i początku mowy (9-18 miesiąc życia).
E) od odruchowego krzyku i życiowych odgłosów (do 8 tygodnia życia), przez gruchanie i śmiech (8-20 tydzień życia), zabawy wokalne (16-30 miesiąca życia), aż do samonaśladującego gaworzenia (25-50 tydzień życia), gaworzenia i początku mowy (9-36 miesiąc życia).