Pytanie z egzaminu PES

Sesja: Wiosna 2016, Specjalizacja: Psychiatria dzieci i młodzieży

ICD-10 nie zawiera odrębnych kryteriów rozpoznawania zaburzeń depresyjnych u dzieci i młodzieży. Dla pewnego rozpoznania epizodu depresji konieczne jest stwierdzenie co najmniej 2 objawów spośród 3 charakterystycznych, do których należą nastrój depresyjny lub drażliwość, utrata zainteresowań lub przeżywania przyjemności, zwiększona męczliwość. Ważne jednak, aby pamiętać, że:

1) obraz kliniczny różni się w zależności od wieku;
2) nie ma różnic w obrazie klinicznym związanych z wiekiem;
3) do 12. roku życia występuje dominacja objawów psychosomatycznych: bóle brzucha, głowy, odmowa jedzenia, bóle mięśni, w tle obniżony nastrój;
4) powyżej 15. roku życia obraz depresji jest zbliżony do dorosłych: dysforia, rozdrażnienie, labilność afektu;
5) objawy takie, jak dysforia, rozdrażnienie, labilność afektu, spadek apetytu, dolegliwości somatyczne rozwijają się dynamicznie od okresu preadolescencji;
6) w kolejnych pokoleniach dzieci wzrasta rozpowszechnienie zaburzeń depresyjnych, a początek zaburzenia pojawia się w coraz młodszym wieku;
7) od kilku pokoleń początek zaburzenia przypada na okres preadolescencji.

Prawidłowa odpowiedź to:

A) 2,4,5,7.
B) 1,3,4,6.
C) 1,3,4,7.
D) 2,3,4,6.
E) 2,4,5,6.