Pytanie z egzaminu PES

Sesja: Wiosna 2023, Specjalizacja: Psychiatria

Do PZP dla dzieci i młodzieży zgłosiła się matka z pięcioletnim chłopcem. Powodem zgłoszenia się są narastające problemy z zachowaniem w przedszkolu. Z wywiadu wiadomo, że chłopiec ma opóźniony rozwój mowy, pojedyncze słowa zaczął wypowiadać ok 4 roku życia. Ponadto stał się agresywny często płakał i się złościł, przede wszystkim wtedy gdy następowały zmiany w jego otoczeniu, nawet te bardzo drobne. Obecne były również : kiwanie się, uderzanie głową o ścianę, gryzienie się. Objawy te pojawiały się najczęściej gdy w otoczeniu chłopca było bardzo dużo nowych wyraźnych bodźców np. dźwięki, zapachy. Chłopiec unikał kontaktu fizycznego, nie tylko z osobami obcymi, ale również z najbliższymi. Najbardziej prawdopodobnym rozpoznaniem wg kryteriów ICD-10 jest:

A) Autyzm dziecięcy.
B) Autyzm atypowy.
C) Zespól Aspergera.
D) Zaburzenia opozycyjno-buntownicze.
E) Zaburzenia rozumienia mowy.