Pytanie z egzaminu PES

Sesja: Wiosna 2022, Specjalizacja: Psychiatria

Do IP szpitala psychiatrycznego ZRM przywozi niespełna 7-Ietniego chłopca, ucznia 1. klasy szkoły podstawowej. Z przekazu od zespołu karetki wiadomo, że chłopiec na lekcji matematyki pobudził się, nie chciał odpowiadać na pytania mówiąc, że jest za głośno i on nie daje rady w tym hałasie. Pani wychowawczyni chciała mu wstawić uwagę i wtedy chłopiec wstał z płaczem, próbował wybiec z klasy. Pani wychowawczyni zagrodziła mu drogę i wówczas chłopiec wywrócił ławkę oraz krzesło. Z wywiadu od mamy wiadomo, że już w przedszkolu miała uwagi ze strony wychowawczyni, że syn jest impulsywny, bardzo krótko skupia się na zadaniu, po czym zaczyna biegać i odmawia wykonywania prac, w domu jest bardzo podobnie. Z dziećmi bardzo chętnie nawiązuje relacje, ale dość szybko się konfliktuje. Na zwracanie uwagi reaguje, stara się korygować swoje zachowanie. Pochodzi z CII, PII, bez powikłań w okresie ciąży, poród o czasie, SN, bez powikłań w okresie okołoporodowyrn. Kamienie milowe osiągał o czasie. Wskaż najbardziej prawdopodobne rozpoznanie wg kryteriów ICD-10:

A) zaburzenia aktywności i uwagi.
B) zespół Aspergera.
C) zaburzenia opozycyjno-buntownicze.
D) zaburzenia ekspresji mowy.
E) żadne z wymienionych.