Pytanie z egzaminu PES

Sesja: Wiosna 2022, Specjalizacja: Psychiatria

Do IP szpitala psychiatrycznego ZRM przywozi niespełna 7-Ietniego chłopca pod opieką mamy po akcie agresji i autoagresji w domu z towarzyszącym pobudzeniem psychoruchowym. Mama podaje, że od kiedy chłopiec rozpoczął zerówkę — do przedszkola nie chodził — takie sytuacje zdarzają się w szkole oraz w domu. Rodzic dodaje „szukałam pomocy, ale najczęściej słyszałam, że Kacper jest źle wychowany“. Chłopiec pochodzi z CII Pl, poród przez CC ze względu na owinięcie płodu pępowiną i ryzyko niedotlenienia, w skali APGAR otrzymał 7 punktów. Kamienie milowe osiągał o czasie w zakresie rozwoju ruchowego, nie gaworzył, pojedyncze nie zawsze zrozumiałe słowa wypowiadał ok. 2. r.ż., proste zdania budował ok. 4. r.ż. mówił niewyraźnie, nadal jest pod opieką logopedy.
Mama podaje, że zanim nie poszedł do zerówki był spokojnym dzieckiem „mogłam go zostawić samego na kilka godzin a on się zajmował cierpliwie swoimi budowlami, jakby go nie było“. Problemy zaczęły się w zerówce. Nie chciał współpracować z wychowawczyniami. Panie mówiły rodzicom, że chłopiec jest niegrzeczny, lekceważy ich polecenia, śmieje się i nie patrzy im w oczy, jak mówią do niego. Chce się bawić na własnych zasadach, głównie układając wieże z klocków. Nie podejmuje interakcji z rówieśnikami, przy próbie zachęty krzyczy, piszczy lub podskakuje. Zdarzyło się, że podchodził do ściany i uderzał o nią głową. Najbardziej prawdopodobnym rozpoznaniem wg kryteriów ICD-10 jest: