Pytanie z egzaminu PES

Sesja: Wiosna 2021, Specjalizacja: Psychiatria

Do Izby Przyjęć ZRM przywozi 8-letniego chłopca po interwencji ze szkoły, gdzie z opisu wychowawczyni wiadomo, że pacjent dość często w sytuacji kiedy ma wykonać zadanie lub kiedy nie są spełniane jego oczekiwania reaguje złością, gniewem, jest opozycyjny. Obecna z chłopcem w IP mama relacjonuje, że podobne trudności występują w środowisku domowym. Dodaje, że w sytuacjach zadaniowych, które go interesują nie ma większych problemów z wykonaniem polecenia. Relacje w grupie rówieśniczej rodzic określa jako dość dobre, ale pod- czas zabaw z rówieśnikami, kiedy inni nie chcą dostosować się do jego oczekiwań także reaguje złością, wybuchami gniewu, przerywa lub kończy zabawę. W wywiadzie rozwój psychoruchowy bez odchyleń. Najbardziej prawdopodobne rozpoznanie wg kryteriów ICD-10 to:

A) autyzm dziecięcy.
B) autyzm atypowy.
C) zespół Aspergera.
D) zaburzenia opozycyjno-buntownicze.
E) zaburzenia ekspresji mowy.