Pytanie z egzaminu PES

Sesja: Jesień 2020, Specjalizacja: Psychiatria

Do PZP dla dzieci i młodzieży zgłasza się matka z piętnastoletnią dziewczyną. Z wywiadu wiadomo, że od kiedy zaczęła naukę w pierwszej klasie liceum jej funkcjonowanie z tygodnia na tydzień pogarsza się. Jest jej trudno odnaleźć się w nowej szkole, wolałaby uczyć się w domu. Nie akceptuje tej zmiany. Mówi, ze nie rozumie rówieśników „nie chcę ich, denerwują mnie”. Z wywiadu wiadomo, że kamienie milowe dziewczynka osiągała o czasie. Mama podaje, że od kiedy pamięta, córka wolała swoje towarzystwo, nie lubiła zmian, od przedszkola miała problemy w kontaktach z rówieśnikami. Miała trudności z odczytywaniem żartów, metafor, dlatego jak matka podaje „rówieśnikom bardzo często udawało się ją wkręcać w różne dowcipy”. W szkole zawsze sobie dobrze radziła z nauką, jej szczególnym zainteresowaniem od przedszkola są zagadnienia związane z przestrzenią kosmiczną. Najbardziej prawdopodobne rozpoznanie wg kryteriów ICD-10 to:

A) autyzm dziecięcy.
B) autyzm atypowy.
C) zespół Aspergera.
D) zaburzenia opozycyjno-buntownicze.
E) zaburzenia ekspresji mowy.