Pytanie z egzaminu PES

Sesja: Jesień 2020, Specjalizacja: Psychiatria

Do Izby przyjęć psychiatrycznej przez ZRM zostaje przywieziona dziewczynka lat 10. Bezpośrednim powodem interwencji podjętej na terenie szkoły były wypowiadane przez nią groźby samobójcze. Z wywiadu wiadomo, że pacjentka ma trudności szkolne, które w ocenie matki bardzo się nasiliły w czwartej klasie. Matka podaje, że dziewczynka ma o 2 lata starszego brata leczonego z rozpoznaniem zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi. Mama podaje, że dziewczynka pochodzi z CII PII, ciąża przebiegała bez powikłań, poród o czasie, fizjologiczny. Kamienie milowe osiągała o czasie, ale mama dodaje „była zawsze niespokojnym dzieckiem” i od kiedy poszła do przedszkola cały czas pojawiały się jakieś problemy z rówieśnikami „że zaczepia, że wyrywa zabawki, niekiedy bawiła się bezkonfliktowo, ale lubiła narzucać swoje zdanie, kiedy panie jej zwracały uwagę, reagowała”. W klasach 1-3 z nauką radziła sobie dość dobrze, ale zdarzało się dość często, że zapominała co jest zadane, nie wszystko przepisała z tablicy, a kiedy razem odrabiałyśmy lekcje często bujała w obłokach, „kiedy poszła do czwartej klasy jest nie do wytrzymania i w szkole i w domu są z nią problemy… zdolna dziewczyna, ale ciągle by robiła coś innego, tylko żeby się nie uczyć”. Najbardziej prawdopodobne rozpoznanie wg kryteriów ICD-10 to:

A) zaburzenia ekspresji mowy.
B) autyzm dziecięcy.
C) zespół Aspergera.
D) zaburzenia opozycyjno-buntownicze.
E) zaburzenia aktywności i uwagi.